295
  Active TopicsActive Topics  Display List of Forum MembersMemberlist  Search The ForumSearch  HelpHelp
  RegisterRegister  LoginLogin
IBA Sweden
 Iron Butt.org General Discussion : IBA Sweden
Subject Topic: Någon som minns 125;an...? Post ReplyPost New Topic
Author
Message << Prev Topic | Next Topic >>
Zappa
IBA Member
IBA Member

Online Status: Offline
Posted: 30 August 2011 at 1:15pm | IP Logged Quote Zappa

Skye wrote:
Låter intressant med en Tysklandsresa. Suttit och letat på mobile.de och hittat en -99 som gått 11 km för €600 i Hamburg. Antagligen inte
kvar i december men en hoj som varken är sporthoj, custom, scooter eller cross/enduro där jag kan sitta upprätt.

Har verkligen tänt på denna idé och låter som en kul utmaning samtidigt ett roligt projekt

Såg den också... Men den har endast 10 hkr och så måste du stanna halvvägs för att göra 100mila servicen...

/Zappa

Back to Top View Zappa's Profile Search for other posts by Zappa Visit Zappa's Homepage

Skye
IBA Member
IBA Member

Posted: 30 August 2011 at 2:11pm | IP Logged Quote Skye

Hehe.. Tänkte inte ens på 100 Mila Service till det priset. Känner jag
mig själv rätt så är det nog inkört innan aktuell trip. Även en sån hoj
måste ju gå att få upp i effekt men det finns säkert annat. Åka till
Tyskland mitt i off-season så måste det finnas fynd med en budget på
10-15k

Annars såg jag en 30 år gammal RD i kommunen för 3 papp men då
finns ju ingen mening att åka iväg. En resa som nog blir mer än halva
nöjet och höra många sköna RR's

/Skye - IBA#53637
SS1000 - 2012
Back to Top View Skye's Profile Search for other posts by Skye Visit Skye's Homepage

Zappa
IBA Member
IBA Member

Posted: 31 August 2011 at 1:52am | IP Logged Quote Zappa

Ja eller så tar men ett tapp på några tusen och skaffar
sig en ny KTM Duke 125 (fått fin fina recensioner) för
39900 i Sverige och kör några hundra mil med den och
säljer den till efter våren. Kan inte blir så himla stort
tapp, men visst det blir nog mer än 3000:-

/Zappa
Back to Top View Zappa's Profile Search for other posts by Zappa Visit Zappa's Homepage

Skye
IBA Member
IBA Member

Posted: 31 August 2011 at 5:14am | IP Logged Quote Skye

Japp, har oxå läst/hört detta.
Tyvärr får man köpa kätting för samma belopp och konstant ha med sig en bultpistol så fort det ska parkeras.

Finns alldeles för många ungdomar som inte kan skilja på mitt och ditt

/Skye - IBA#53637
SS1000 - 2012
Back to Top View Skye's Profile Search for other posts by Skye Visit Skye's Homepage

Hampe
Admin Group
Admin Group

Posted: 31 August 2011 at 5:35am | IP Logged Quote Hampe

Kul att det är sådant intresse för detta jippot, och att det är sådan spridning på det tilltänkta materialet - i bakgrunden swischar det PM och mail med Blocket-länkar på sämsta tänkbara penselmålade skit, till Zappas trevare efter flingflångandes ny KTM Duke. Till mig har det kommit tips från olika håll om en Honda "Scoopy" - en 80 cc scooterhistoria. Den kanske marschade 80 km/h. När den var ny. Med 80 kg i sadeln...

Vi får se vad det blir - vi använder denna tråden så länge för att bolla idéer och diskutera "lämpligt" material. Det är ännu inte klart om detta verkligen kommer att bli ett officiellt IBA-S arrangemang, eller bara en gruppkörning där de mest skadade har skoj och kör en SS 1000 tillsammans. Frågan ligger på dagordningen inför nästa styrelsemöte i slutet av september, men egentligen spelar det ingen roll: flera tänker skaffa 125,a och köra en IBA-distans med: vackert så. Lika bra att göra det tillsammans så man kan se bitarna flyga om hojarna...  

Vad vi däremot vet är att IBA-S inte kommer att godkänna några körningar av "riktiga 125-åkare" - det vill säga minderåriga. Det har med just myndighetsåldern att göra. Det är på sätt och vis lite sorgligt att exkludera dom som verkligen sliter i ur och skur på sina åttondelslitershojar, men det har som sagt med myndighetsbiten att göra.

Som sagt, sorgligt på ett sätt, men förståeligt och förnuftigt. Jag är ssääkkeerr på att jag själv gladeligen hade anmält mig på någon av mina 125or som 16-åring. ...och precis lika säker är jag på att jag hade varit en ytterst olämplig förare på ett sådant arrangemang som 16-åring, eller 17, eller 21 - å det är inte ens säkert att jag är så himla lämplig nu heller; men jag är myndig! Big differens, faktiskt.

För, redan "gruppkörning" ställer krav utöver vad en vanlig SS 1000 gör. Minskar man ner sl*gvolymen till 125 cc så minskar man också ned marginalerna med motsvarande förhållande; den här körningen kommer att bli tuff!

Hampe  

Edit:

Sådant här tycker alltså mina "vänner" lämpar sig bra för mig på "125ans dag": http://www.blocket.se/bastad/Pigg_och_snal_80cc_35748064.htm ?ca=14&w=3

"Pigg och snål" Jo,jo...

Orten är förövrigt "Båstad", inte "Bastard"...

Edited by Hampe on 31 August 2011 at 5:40am

IBA #40701
"DNF" is a four letter word.

Back to Top View Hampe's Profile Search for other posts by Hampe

Bob Sweden
Admin Group
Admin Group

Posted: 31 August 2011 at 8:39am | IP Logged Quote Bob Sweden

Kanske ska vi köra regeln "1 cc per kg förarvikt" för att jämna ut oddsen... 

Scoopy är frestande men mest som "vinterhoj": 
Komplett med dubbdäck och allt för under 4000:- kan väl inte vara fel, eller.....

Honda Scoopy 80 cc

/B

Back to Top View Bob Sweden's Profile Search for other posts by Bob Sweden Visit Bob Sweden's Homepage

Skye
IBA Member
IBA Member

Posted: 31 August 2011 at 11:13am | IP Logged Quote Skye

Kanske ska börja PM aktuella objekt så att jag inte röjer mig i nåt jag är intresserad av för att höja eventuella priser.

Är totalt villrådig just nu i vad jag skulle tänka mig. Var inne på Johans Mc i Göteborg (KTM, triumph åf) och de hade endast 2st 125cc att
sälja. En påtalad Duke för 36.900 och en Honda Motard för 15. Ingetdera intresserade men såg en Vespa 50cc och det är alltid en klassiker. En
resa ner till Italien istället men har för mig att de är på 150cc men kanske tappar kubik på vägen?? Får leta vidare och slutar väl med en
Innova. Så hittar ni några bra tips, skicka ett PM

/Skye - IBA#53637
SS1000 - 2012

Hampe
Admin Group
Admin Group

Posted: 31 August 2011 at 11:18am | IP Logged Quote Hampe

Den där Scoopy-doo anses ha maxhastighet på ca 60 km/h i sitt 80 cc utförande när man följer upp den på nätet. Det gör inget att du håller länken hemlig för dig själv.

Själv är även jag inne på scooterspåert just nu - Peugeot Speedfight finns i en 100 cc variant som enligt Wikipedia http://de.wikipedia.org/wiki/Peugeot_Speedfight har en toppfart på 89 km/h (Vmax låter ballare...)

That's more like it! Den delar alla mått förutom cylindervolymen med 50 cc EU-moppen. Halogenljus dessutom... 

Alla som är till salu på Blocket just nu ligger på 9,000,- just nu.

H

To be continued... 

IBA #40701

Hampe
Admin Group
Admin Group

Posted: 31 August 2011 at 11:22am | IP Logged Quote Hampe

Skye wrote:
Var inne på Johans Mc i Göteborg (KTM, triumph åf) och de hade endast 2st 125cc att
sälja. En påtalad Duke för 36.900 och en Honda Motard för 15.

Ha! Jag var inne på Johans i förra vecka för att kanske, kanske få provsitta någon gammal 640 Adventure - men sådan gammal skit byter dom förmodligen inte in. Den enda hoj jag provsatt var just Honda XR 125an med motardhjul på! Lite framåtlutad, avig sittkänsla.  

Liten värld, Skye!

H

IBA #40701

Bob Sweden
Admin Group
Admin Group

Posted: 31 August 2011 at 11:25am | IP Logged Quote Bob Sweden

Hampe wrote:

Den där Scoopy-doo anses ha maxhastighet på ca 60 km/h i sitt 80 cc utförande när man följer upp den på nätet. Det gör inget att du håller länken hemlig för dig själv.

Klickbar bild men här kommer länken bara för dig Hampe!
Medge att du är lockad! Tänk hemresan bara, hela vägen från Skellefteå!
http://www.blocket.se/vasterbotten/Honda_Scoopy_80_cc_357768 98.htm?ca=14&w=3

Toppfarten kan nog stämma, enligt bilregistret är den på 3kW = 4 hästar...
Tusan, en sådan där ska man inte behöva betala för, man ska få betalt för att ta hand om den!!

Back to Top View Bob Sweden's Profile Search for other posts by Bob Sweden Visit Bob Sweden's Homepage

<< Prev Page of 8 Next >>
  Post ReplyPost New Topic
Printable version Printable version

Forum Jump
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot create polls in this forum
You cannot vote in polls in this forum

This page was generated in 0.4531 seconds.