249
  Active TopicsActive Topics  Display List of Forum MembersMemberlist  Search The ForumSearch  HelpHelp
  RegisterRegister  LoginLogin
IBA Sweden
 Iron Butt.org General Discussion : IBA Sweden
Subject Topic: Hur dags ska man åka? Post ReplyPost New Topic
Author
Message << Prev Topic | Next Topic >>
Spritis
IBA Member
IBA Member

Online Status: Offline
Posted: 09 August 2012 at 7:10am | IP Logged Quote Spritis

Både på detta och andra diskussionsforum och i olika reserapporter har en fråga ständigt återkommit, hur dags ska man åka?
En åsikt som återkommer är att man ska åka i svinottan.
Jag undrar om det är bra. Alltså, är du bagare som går upp klockan tre varenda dag så är det nog väldigt bra att börja sin Saddlesore eller sin Bunburner klockan tre. För mig är det det inte.
När jag väl beslöt att genomföra min Saddlesore 1000 så hade jag vaknat klockan tio med mellan en och två timmar för lite i bagaget, men jag konstaterade att jag nog var pigg nog ändå. Jag gick ut och smorde kedjan och kollade oljenivån, sen ringde jag mina startvittnen och förberedde dem på att jag kanske behövde deras tjänster lite senare.
Så gick jag upp och åt en näringsrik och nyttig frukost i form av en Billyspizza innan jag ringde vittnena och sade att "vi kör, kan vi ses på macken om en kvart".
Klockan 12.30 hade jag tankkvittot i handen och for norrut.

För mig var starttidpunkten alltså två och en halv timme efter att jag vaknat av mig själv, det innebar att jag var tillräckligt vilad för resan och att jag inte hade en påbörjad avvikelse från normalt schema som insats och som argument för att genomföra en resa som av någon anledning inte längre kändes bra.

Vad jag vill ha sagt är alltså att i min mening så är den bästa resestarten den där man inte behöver kliva ur sängen vid en för en själv ovanlig tidpunkt och där man inte behöver gå och lägga sig vid en för en själv ovanlig tidpunkt. Att kliva upp i svinottan innebär att man redan från början är ur rytmen. Att kliva upp i normal tid, äta normal frukost och kolla vädret på YR.No innan man beslutar att "idag är dagen" och skickar SMS till den förvarnade chefen och åker däremot, det borgar i min mening för att man kommer att börja resan i bästa möjliga form och bästa möjliga rytm och utan någon insats i form av förberedelser som går till spillo om man inte åker.
Back to Top View Spritis's Profile Search for other posts by Spritis

Bob Sweden
Admin Group
Admin Group

Posted: 09 August 2012 at 7:46am | IP Logged Quote Bob Sweden

Lämplig starttid beror nog lite på vad man tänker sig att göra.

En "normal" ss1000 tar oftast 17-19 timmar att genomföra.
Start kl 06 = målgång 23:00-01:00
Start kl 12 = Målgång 05:00-07:00

För min del är det inte tiden jag startar som är kritisk, det är ändå beslutat att köra oavsett väder, allt är klart och adrenalinet på G.
Att då knalla upp 02:20 för att vara på macken 03:00 är inget problem alls.
Vittnen är redan klara sedan tidigare eller tas på macken, frukost ligger klar i garaget, kläderna i ordning.

Det som gör att jag gärna startar 03:00 är "vargtimman".
02:00 - 06:00, någonstans där kommer "han med hammaren" att göra sitt bästa för att söva mig.
Men har jag nyss startat, frukost i magen, adrenalinet igång och på väg in i soluppgången, ja då är det inga som helst problem.

Att gå in i vargtimman efter kanske 15 timmar på väg är inte optimalt, inte i min bok iallafall.

Men som sagt, beror på vilken typ av körning man ger sig på.
Ska du ut på 2000K BBG1500 eller liknande där du verkligen behöver utnyttja alla 24 timmarna, ja då är troligen ovanstående relevant.

Ska du däremot "bara" ut på en SS1000, ja då har du minst 4 timmar marginal. Starta när du vill, lyssna på kroppen och ta en tupplur om det behövs, du hinner, inga problem.

Alla är vi olika och tur är väl det.
För min del är det en mycket större stress att veta att Hammaren kommer "någon gång under vargtimmarna" än att starta 03:00.
Första 75% av en IBA körning är normalt sett "enkelt" det är den sista fjärdedelen som kräver att man vet vad man pysslar med.
Att ha den sista fjärdedelen kvar och gå in i Vargtimman passar mig väldigt dåligt.
Bättre att gå upp lite tidigare för att komma fram tidigare.
Att det dessutom ofta är väldigt lite trafik 03-06 så att det rullar på bra brukar de första timmarna är heller inte fel.

Oavsett när vi väljer att starta är det viktigt är att man känner sig själv, sina styrkor och svagheter och att man är uppmärksam på kroppens signaler.

/B

Back to Top View Bob Sweden's Profile Search for other posts by Bob Sweden Visit Bob Sweden's Homepage

Hampe
Admin Group
Admin Group

Posted: 09 August 2012 at 7:47am | IP Logged Quote Hampe

Bra fråga.  Vi är några stycken som envist hävdar 03,00 men vi har inga bra belägg för vår tes mer än att det funkar bra för oss:

Genom att starta 3 på morgonen för en vanlig 24 timmarskörning så lär man vara alert över den första vargtimman, se en underbar gryning, njuta en vacker solnedgång och vara färdigkörd innan nästa vargtimma inträffar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vargtimmen

Quote:
Vargtimmen kallas den tid före gryningen som infaller ungefär 03.00 - 05.00 och då kroppens aktivitet är som lägst. Blodets halt av hormonet melatonin är som högst, kroppstemperaturen och blodtrycket sjunker till dygnets lägsta nivåer och ämnesomsättningen går ner.

Men det är mycket mumbojumbo här - eftersom man förrycker sömncykeln och kliver upp någon gång när man absolut inte brukar göra det så kommer ens egen "vargtimme" att inträffa...      ...typ när som helst under det kommande dygnet. Svackan som sådan kommer man inte ifrån. Däremot så är man alert respektive redan hemma i sängen när andra trafikanter är ute och flummar i sina vargtimmar.

Det finns inget som är rätt eller fel - det är sannerligen den resandes ensak när man väljer att starta. Inför sin första körning kan det mycket väl tänkas att man är så spänd och uppskruvad kvällen innan att man inte får någon riktig sömn när man vet att man skall upp på ett knäppt klocksl*g.

För egen del är det mycket värt att få uppleva en riktig svensk gryning - det står jag mig på många mil. Att starta när det redan är ljust och sedan vara hemma på natten innan ljusskådespelet på himlen drar igång skulle nog kännas lite snöpligt.

Hampe

Edited by Hampe on 09 August 2012 at 7:47am

IBA #40701
"DNF" is a four letter word.

Back to Top View Hampe's Profile Search for other posts by Hampe

Hampe
Admin Group
Admin Group

Posted: 09 August 2012 at 7:51am | IP Logged Quote Hampe

För formens skull vill jag påpeka att Bob Sweden och Hampe är två skilda personer. Vi ligger heller inte online med varandra och koordinerar våra utsagor. 2:46 resp 2:47...

Hampe

edit:

Hampe och "Hampes bror" däremot...  

IBA #40701
"DNF" is a four letter word.

Back to Top View Hampe's Profile Search for other posts by Hampe

Spritis
IBA Member
IBA Member

Posted: 09 August 2012 at 7:58am | IP Logged Quote Spritis

Min gryning kom på hemväg vid höga kusten, bedövande vackert :-)
Som yrkesförare har jag förhoppningsvis lite bättre koll på mina trötthetssignaler än de flesta andra och kanske också lite bättre hanteringssystem.
För mig var det mycket värt att besluta att det var resdags en halvtimme innan start, snarare än kvällen innan.
Back to Top View Spritis's Profile Search for other posts by Spritis

Bob Sweden
Admin Group
Admin Group

Posted: 09 August 2012 at 8:50am | IP Logged Quote Bob Sweden

Spritis wrote:
Som yrkesförare har jag förhoppningsvis lite bättre koll på mina trötthetssignaler än de flesta andra och kanske också lite bättre hanteringssystem.

Det är precis det som är SÅ viktigt: Erfarenhet!

Back to Top View Bob Sweden's Profile Search for other posts by Bob Sweden Visit Bob Sweden's Homepage

Skye
IBA Member
IBA Member

Posted: 09 August 2012 at 10:17am | IP Logged Quote Skye

Är oxå yrkesförare och jobbar alla timmar på dygnet. Så är van att
kunna fokusera vilken tid som helst.
Startar 03 för att kunna få maximalt med ljus på de vägar jag inte
trafikerar så ofta och för att komma förbi rusningstrafiken i diverse
storstäder. Hamburg undantag för där är det alltid kö oavsett tidpunkt.

Är jag på ett ss1000 varv så är det som föregående talare att det är
klart runt solnedgång. Ett bbg1500 varv så är jag runt hemmaplan vid
mörkrets inbrott och känner till vägarna sen förr då man kört allt för
ofta. Är det en varm sommarkväll kommer oxå stora blafsiga insekter
och kletar ner visir och lampor så fort det är mörkt.

En ss2000 Y-H-Y så är snarare problemet att kunna få någon sömn i
fullt dagsljus (midnattsol) de timmar det finns lov till vila. Skulle hellre
vända på turen för att få det optimalt men det blir ju oxå 200 mil helt i
onödan i väntan på att det dyker upp en ss4000 H-Y-H combo..:

/Skye - IBA#53637
SS1000 - 2012
Back to Top View Skye's Profile Search for other posts by Skye Visit Skye's Homepage

Duvskog
IBA Member
IBA Member

Posted: 09 August 2012 at 11:08am | IP Logged Quote Duvskog

Jag förordar också start 03:00. Lugnt på macken, underbar gryning,
man är hemma till middagen och svackan efter 90-120 mil kan skötas i
dagsljus.

Detta kommer som BoBby skriver, efter alldeles för många körningar,
dvs erfarenhet. Ja, jag har sovit både utanför IKEA i Uppsala och
liggandes på hojen i mörkaste Småland. Oklart om något samband
men båda körningarna startade 'på udda tid'.

(På min senaste körning upplevde jag precis som Hampe skriver en
fantastisk gryning med både låga dimbankar och små solstick.
Obetalbart!)

IBA #40715, IBA SE #22
SS5000-13 Pending, BBG2500K-11, BBG1500SWE-12, SS3000-12 + 10 other rides.
Back to Top View Duvskog's Profile Search for other posts by Duvskog

Cawwa
Future IBA Member?!
Future IBA Member?!

Posted: 09 August 2012 at 12:34pm | IP Logged Quote Cawwa

Förordar också start i ottan. Sista körningen (som inte är inlämnad ännu) startade jag 9 på morgonen. Kände att jag behövde sova liter mer och försov mig ... :)
Vid 6-tiden på morgonen därpå, gick jag i väggen utanför Alingsås och måste sova en timme. Är ganska övertygad om att det inte skulle behövas om jag hade startat som planerat vid 3-tiden.

Kan tillägga att jag är utpräglad kvällsmänniska så det blir inte många timmars sömn innan körningen. Lägger mig dock tidigt så jag känner mig utvilad när jag startar, även om jag inte sovit några sju timmar.

IBA #53344
Back to Top View Cawwa's Profile Search for other posts by Cawwa

Zappa
IBA Member
IBA Member

Posted: 09 August 2012 at 3:08pm | IP Logged Quote Zappa

Den första körnigen så startade jag vid 3-tiden. Eftersom det var första körningen så var man ju lagom fullpumpad med adrenalin och klar himmel med lite lätt morgondimma ger fantastiska vyer när man dundrar fram in i soluppgången. Även om man då endast hade 3-4 timmars sömn vilket är mer än optimalt för en LD körning.

Dock hade jag under några dagar lagt mig tidigt för att "bunkra" sömn. Jag vet att folk säger att det inte funkar men för mig så gjorde det att jag dels kunde somna snabbt när det väl var dags att somna tidigt samt att jag faktiskt kände mig pigg och alert hela sträckan.

Andra turen var tänkt att även den få en tidig start men det drogs ut till kolckan 7.30 innan jag kom iväg. Att det sedan regnade större delen av turen hjälpte inte direkt, men när jag rundade Göteborg vid 22-tiden så kände jag mig pigg. Rv40 i regn och mörker är ju inte direkt den sträckan som piggar upp en. Det tog 8 timmar ifrån Göteborg till Stockholm...

Det inkluderade 4 koppar te/choklad för att värma mig och 1 x 30 minuter på handikapp toa med någon form av sömn/vila.

Det som jag måste säga är klart viktigare för mig är nog hur sträckan går. Första körde jag Stockholm - Piteå t.o.r vilket gjorde att det inte kändes som en ofantlig sträcka. Andra gången var det Düsseldorf - Stockholm, det var tungt! Bara det att man körde i 3 länder gjorde det mentalt sätt väldigt långt och så var det ju det här med vädret.... Regn är inget skoj att köra i.

Nu senast när jag brände av 400mil på 3,5 dag så var det inga problem överhuvudtaget oavsett om jag startade klockan 5 i hällande regn uppe i Kiruna eller vid 10 i Åre med klart väder. 100mil är enkelt att klämma in per dag. Det är de sista 40 milen som är de tunga.

Men får man välja så tar jag nog hellre och kör grytidigt med en underbar soluppgång som piggar upp en bättre än en koppkaffe gör för en som normalt bara dricker te.

/Zappa

Edited by Zappa on 09 August 2012 at 3:10pm

IBA #51053
SS1000 -11
SS1600K -11
Magic-12: 10th
Back to Top View Zappa's Profile Search for other posts by Zappa Visit Zappa's Homepage

Page of 2 Next >>
  Post ReplyPost New Topic
Printable version Printable version

Forum Jump
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot create polls in this forum
You cannot vote in polls in this forum

This page was generated in 0.3906 seconds.