160
  Active TopicsActive Topics  Display List of Forum MembersMemberlist  Search The ForumSearch  HelpHelp
  RegisterRegister  LoginLogin
IBA Sweden
 Iron Butt.org General Discussion : IBA Sweden
Subject Topic: Iceland 1000 - Ring Of Fire Post ReplyPost New Topic
Author
Message << Prev Topic | Next Topic >>
Duvskog
IBA Member
IBA Member

Online Status: Offline
Posted: 20 May 2013 at 3:10pm | IP Logged Quote Duvskog

Det börjar dra ihop sig för avfärd mot äventyret!

Sedan i höstas när jag, efter stor hjälp av Västkustssektionen, fick möjlighet att deltaga har uppladdningen pågått. Men lever man efter devisen manãna manãna så är det först NU förberedelserna tagit fart. Lite för sent...som vanligt! :)

Avfärd torsdag lunch från Arlanda. Ankomst eftermiddag Reykavik.

Planen är att hämta hyrmotorcykeln mellan 17-18 för att sedan lite diskret montera SPOT-hållare och GPS. (Trogna läsare kan slappna av. Inför denna körningen har jag skaffat Energizer Ultimate Lithium. Förhoppningsvis lite jämnare och högre kvalitet än Biltemas Lithiumbatterier.....)

Laguppställningen är blandad. Jag är yngst och ska stolt förvalta Rookie-stämpeln till fullo....;) Någon/några IBA-presidenter för länder i Europa ska delta plus ev någon stor höjdare från USA. Dessutom deltar förare från UK, Irland, Kanada, USA m.fl. Spännande! 16 förare totalt. Plus en handfull passagerare!

Hos Biking Viking har vi hyrt hojar. F700GS och F800GS. Jag valde en 800GS, mycket för att jag har en här hemma. Nu kommer jag säkert sakna regnskyddet och centralvärmen som min K1100LT så glatt bjöd på senast..... :)

Start den 24/5 på morgonen. Valfri starttid men 0600 är rekommenderat. Med tidsskillnaden inräknad blir det 0800 svensk tid. För min egen skull ska jag försöka komma iväg någon timme eller två före kl 6.

Rutten....Island i ett högervarv. Start i Reykavik och sedan 3 tvingande kvittopunkter före mål på samma Shellmack där starten går.

Grusvägar på västra och norra delen av ön. Beräknat till cirka 50km.

Efter körningen planeras en gemensam middag efter en, förhoppningsvis  godkänd, kvittogenomgång.

Under lördagen och söndagen planerar jag och familjen att försöka se iaf NÅGON sevärdhet tillsammans. Kanske ett varmt bad någonstans?

Den gemensamma SPOT-sidan:

https://spotwalla.com/locationViewer.php?id=171

Och min egen:

https://spotwalla.com/tripViewer.php?id=6b1a519a80e27e914

Nu håller vi tummarna för några mil utan regn!

//Daniel

IBA #40715, IBA SE #22
SS5000-13 Pending, BBG2500K-11, BBG1500SWE-12, SS3000-12 + 10 other rides.
Back to Top View Duvskog's Profile Search for other posts by Duvskog

tobbe
Future IBA Member?!
Future IBA Member?!

Posted: 21 May 2013 at 2:47am | IP Logged Quote tobbe

Det här låter skoj! Lycka till och ha så trevligt :)
Island vet jag att jag ska till någon gång under livet!
Back to Top View tobbe's Profile Search for other posts by tobbe

Hampe
Admin Group
Admin Group

Posted: 21 May 2013 at 4:20am | IP Logged Quote Hampe

Detta är en i en serie av specialkörningar som inleddes med TT 1000 på Isle of Man 2011.

Udda platser, udda upplägg, starkt begränsat antal deltagare, fulltecknat från start och en föga demokratisk urvalsprocess är några av kännetecknen.  And I love it!

Jag såg TT 1000 annonseras ut inför 2011, ryckte på axlarna och såg antalet anmälda skjuta i höjden på nolltid - liksom mina ögonbryn, fortfarande utan att fatta grejen. Ser Benny skicka ett löddrigt SMS till mig som frågar varför jag inte anmält mig - det stänger NUUU!!!

Funderar en stund till, och WHAM! plötsligt hajar jag vad det handlar om. Kanske inte körningen i sig, men här samlas eennttuussiiaasstteerr från världens alla hörn för att göra en så sjuk grej att det knappast finns! Lyckas i sista stund tvinga mig ombord tillsammans med en bekant som jag inte ens hann med att fråga i villervallan, men som jag vet gillar landsvägslöp.

Å precis så blev det den gången:

Ständiga möten med vansinnigt intressanta människor som man tror sig knappt dela något gemensamt med - mer än milsjukan. Tills man börjar skrapa på ytan...

Jag önskar dig en bra körning, med eller utan regn - men framförallt gôtt umgänge med dessa "Big dogs" från världens alla hörn - även om jag misstänker att det väger över mot US just i år. På olika sätt...   

Den som vill veta mer, och kanske få vittring på sådant som kommer att hända härnäst rekommenderas att kliva in i IBA Premier Program:  http://www.ironbutt.com/premier/

Quote:

Premier Program benefits include:

- A subscription to the Iron Butt Magazine created by IBA Premier supporters! Note: $20 of your Premier funds are allocated to a 1 year subscription to the Iron Butt Magazine.

Iron Butt Logo - Subscription to Premier private e-mail news list with frequent informal news so you are on the inside of track of what is happening inside the IBA.

- Private areas in the IBA forum (www.ironbutt.org) in which only Premier Program can participate.

- Premier's receive advance notice and early registration for IBA events.

- Extreme rides specially tailored for Premier riders.

- A special drawing in the Iron Butt Rally similar to the benefits rally veterans receive along with a second chance in the main drawing, tripling your odds of getting a coveted spot in the IBR.

40 USD/år ger bland annat ett utmärkt magasin (på engelska) som för närvarande kommer ut med 4 nummer per år, och som direkt riktar sig mot det vi håller på med, speciell email-sändlista som i förväg informerar Premiermedlemmar om vad som händer och ger chans till tidig anmälan till specialarrangemang - samt högre chans att bli dragen till The Ironbutt Rally!  Bara en sådan sak!!! 

Odemokratiskt? Oh yes! ...och härligt roligt.

Återigen DD - Ha en underbar körning, lyssna på alla historier, ta mycket bilder och låt oss veta hur kul du haft.

Hampe

Bra att veta:

1. speed limit

hámarkshraði/hraðatakmark (...)

2. It was a misunderstanding.

Það var misskilningur. (...)

3. Where are you taking me?
Hvert eruð þið að fara með mig? (...)

4. Am I under arrest?
Er ég handtekin(n)? (...)

5. I want to talk to a lawyer.
Ég vil tala við lögfræðing. (...)

6. Can I just pay the fine now?
Get ég ekki bara borgað sektina núna? (...)

samt

7. Do you serve alcohol?

Seljið þið áfengi? (...)

8. A beer/two beers, please.
Get ég fengið bjór/tvo bjóra?. (...)

9. Do you have any bar snacks?
Eigið þið snarl? (...)

10. One more, please.
Get ég fengið annan?. (...)

11. Another round, please.
Annar hringur! (...)

12. When is closing time?
Hvenær lokið þið? (...)

därefter, fortsätt enligt 2 - 6

Mer:

13. Do you have any rooms available?

Áttu laus herbergi? (Ow-tu luhys her-ber-ki?)

14. May I see the room first?
Má ég sjá herbergið fyrst? (Maw ye syaw her-berg-ith fi-rst?)

15. Do you have anything quieter?
Ertu nokkuð með rólegri herbergi? (Er-tu no-chk-udh medh roh-leg-rih her-ber-ki?)

16. ...cleaner?
...hreinna herbergi? (...hraydna her-ber-ki?)

därefter, fortsätt enligt 2 - 6

17. How do I get to _____ ?

Hvernig kemst ég til _____? (Kver-nik kem-st ye til _____?)

18. Where is _____?
Hvar er _____? (Kvar er _____?)

19.Can you show me on the map?

Gætiru sýnt mér á kortinu? (Gai-tiru see-nt m-yer a kort-inu?)

En annan bra sak att hålla reda på:

20. petrol

bensín (...)

21. diesel
dísel (...)

annars

22. Can I use your phone?

Má ég nota símann þinn? (Maw ye not-a see-min thin?)

och

23.  Where does this bus/coach go?

Hvert fer þessi strætó/rúta? (Kvar fer the-si strigh-toh/roo-ta?)

Ha kul!

IBA #40701
"DNF" is a four letter word.

Back to Top View Hampe's Profile Search for other posts by Hampe

Duvskog
IBA Member
IBA Member

Posted: 21 May 2013 at 11:57am | IP Logged Quote Duvskog

Hampe Takk fyrir allan þann stuðning og fyrir tungumál ábendingar! Er alltaf svolítið erfitt í byrjun en alltaf gott að vera fær um að ef / þegar þú keyrir inn í þessi finingen hvar á eyjunni.

Halda fingurna krossleggja rigningu og nr eldgos .... :-)

IBA #40715, IBA SE #22
SS5000-13 Pending, BBG2500K-11, BBG1500SWE-12, SS3000-12 + 10 other rides.
Back to Top View Duvskog's Profile Search for other posts by Duvskog

If you wish to post a reply to this topic you must first login
If you are not already registered you must first register

Post ReplyPost New Topic
Printable version Printable version

Forum Jump
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot create polls in this forum
You cannot vote in polls in this forum

This page was generated in 0.4375 seconds.