46
  Active TopicsActive Topics  Display List of Forum MembersMemberlist  Search The ForumSearch  HelpHelp
  RegisterRegister  LoginLogin
IBA Sweden
 Iron Butt.org General Discussion : IBA Sweden
Subject Topic: Novemberkörning - "Gränskontroll" Post ReplyPost New Topic
Author
Message << Prev Topic | Next Topic >>
Hampe
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 12 November 2009
Location: Sweden
Online Status: Offline
Posts: 1436
Posted: 27 November 2015 at 6:42am | IP Logged Quote Hampe

Dags för novemberkörningen i projektet "en IBA-körning i månaden"

Startar Lördag morgon, tidigt.
Kanske är jag hemma innan det är dags att tända stjärnan i fönstret, men det måste ändå klassas som en
advent-urekörning, eller hur?

Temat?
Gränskontroll!
Är det ens möjligt att göra en IBA-körning nu med intensiva gränskontroller, eller är det bara nys att dom kollar allt och alla?

Finns bara ett sätt att få reda på sanningen, och det är att ge sig ut och prova på!

https://spotwalla.com/tripViewer.php?id=f5f35656d8cd86d4c



Hampe

__________________
Feb: NO-Primustreff!
Mar: 4 Season start?
Apr: RTE Mandys Diner!
Juni: IBA Scandinavian Rally!
Juli: RTE O-hamn!
Juli: NO-Nordkapp The Hard Way?
Aug: SF-Naruska Tour!
Sept: EU-European Tour!
Back to Top View Hampe's Profile Search for other posts by Hampe
 
Hampe
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 12 November 2009
Location: Sweden
Online Status: Offline
Posts: 1436
Posted: 28 November 2015 at 12:12am | IP Logged Quote Hampe

Frukost på restaurang Gyllene Måsen just innan Öresundsbron.
Regn och blåst hela vägen ner.
Så mycket blåst faktiskt att jag passerat under tre olika skyltportaler
med samma text:

ÖRESUNDSBRON
Vindkänsliga fordon
A V R Å D E S

Kan bli intressant...


Vad jag däremot inte sett är våra båda adventureriders som gör sin
viktiga körning i natt.
Jag har blinkat och hejat på varenda enögd bil jag mött längs E6an -
och det är många, men inga hojar ännu.
Jag hoppas att jag missat dem, eller att dom varit inne och fikat när jag
dragit förbi.

Så, iväg och tjafsa med brovakten nu. Jippie...




H

__________________
Feb: NO-Primustreff!
Mar: 4 Season start?
Apr: RTE Mandys Diner!
Juni: IBA Scandinavian Rally!
Juli: RTE O-hamn!
Juli: NO-Nordkapp The Hard Way?
Aug: SF-Naruska Tour!
Sept: EU-European Tour!
Back to Top View Hampe's Profile Search for other posts by Hampe
 
Remington
IBA Member
IBA Member


Joined: 11 August 2015
Location: Sweden
Online Status: Offline
Posts: 7
Posted: 02 December 2015 at 11:27am | IP Logged Quote Remington

Grattis till körningen.
Hur gick det med temat?
Du passerade väl tre landgränser tur och retur;)
Back to Top View Remington's Profile Search for other posts by Remington
 
Hampe
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 12 November 2009
Location: Sweden
Online Status: Offline
Posts: 1436
Posted: 03 December 2015 at 8:34am | IP Logged Quote Hampe

Tackar!

Ja, det är väl dags att summera denna körningen i en liten rapport.
Detta var körning 8 i serien "en IBA-körning per månad".

Jag har varit på rull sedan i April, och detta var den första körningen där jag behövde tänka till lite kring ett tema.
De andra har haft ett "syfte" om man säger: på väg till något arrangemang, eller en speciell körning i sig.

April: "Hellre en polare i Polen..."
SS 2000 till och från IBA UK RTE i Gdansk.
http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=13215&PN=4

Väldigt trevlig tur på en välvilligt utlånad K75 RT.
DDs plötsliga blixtförälskelse komplett med extratank och farthållare(!)
"Dinah-Moe Hum" blev soundtracket för den turen.

Maj: BB2500K till och från IBA DEs RTE i Externsteinen.
Tänkt som en Guldkörning, och kunde mycket väl ha blivit det - om inte...    
Minuter och kilometer måste stämma ihop när man kör guld.
...när man spiller en timma på gruppfotograferingen.
Grisirriterande! Men jag hävdar fortfarande att det går att köra guld och göra annat samtidigt.
Borde gå. Jag vill att det skall gå att göra.
BMW K 1100 GT på denna körning
Några reflektioner från körningen i denna tråden om man scrollar lite:
http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=13232&PN=4

Juni: SS2000K under IBA Finlands upplaga av IBA Scandinavian Rally.
Här krävdes det en BMW K 1100 SE för att komma runt.
Påbörjad rallyrapport här, på engelska.
http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=13343&PN=3
Den måste jag skriva klart snart. Jag vet att många av våra finska vänner är nyfikna på vilka vägval jag gjorde där uppe i ödemarken...

Juli: SS 1000 Södra Sverige i samband med IBA SEs första Ride To Eat i Oskarshamn. Ta mig tusan om jag inte hann till sluttampen av bröllopet här på västkusten som vi var bjudna till också! Multitasking på samma
BMW K 1100 LT. Trevlig hoj!

Augusti: Även en alldeles nyköpt Yamaha XTZ 750 SuperTenere är en trevlig hoj. ...om den inte havererar på väg ner till arrangemanget "Alpenmarathon" vid foten av just alperna.   
Sur, svettig och kostsam historia. Fortfarande inte redo att skriva den reseberättelsen, men den kommer..
Här ligger lite snack från själva körningen http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=12831&PN=3 &TPN=1
SS 1600K blev det med ett nödrop i vart fall, och som sagt - en köttig historia att skriva ner i vinter när åtminstone sårskorpan trillat av...


September:
Tvingades hoppa av German Butt rally med kort varsel, och det retar mig fortfarande.
Istället blev det - äntligen - guld.
Höstguld till och med!
http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=13518&PN=2


Oktober:
En härlig tur runt Bottenviken
http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=13556&PN=1


BMW K 1100 LT är en underbar reskamrat...



Ni ser? Det fanns liksom mål och mening med alltihop fram tills nu i November.
Men det behöver inte alls blir krystat och konstigt bara för att det skall köras en IBA-körning.

Utvecklingen i Europa med flyktingsituation och terrorhot har oroat på mer än ett sätt, och ser man det ur ett snävt eget, egoistiskt kontinentkryssarperspektiv så har jag länge sagt att vi snart kan vinka adjö till de enkla, snabba och smärtfria gränspassagerna vi haft de senaste decennierna.
I dag, nar jag skriver detta så dyker foljande notis upp;
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/art icle21877357.ab


Visst - jag har kört på kontinenten när det gällde att köa vid varje sketen gränsövergång, visa pass och bära sig åt. Det ar inget nytt for mig. Det är faktiskt härifrån mina svenska flaggor på hojen kommer! Jag är förvisso stolt svensk, men lite less på nutida kommentarer i stil med:
"Jaså, du är nationell?"
'Va?'
"Nationell - du är patriot, förstår jag av flaggorna"
'Öh... nej? Jag är svensk, visst - men flaggorna sitter där för att..."

Ja, hur fan skall man förklara det?
Att det en gång i tiden var ett sätt att bli snabbt hanterad i tullen, för att ibland rent av bli förbivinkad i ändlösa bilköer när man stack ut nosen och visade flagg?

Då, på sena 70 och 80-talet mötte vi så otroligt mycket goodwill ute på kontinenten som svenskar; dörrar öppnades och folk var hjälpsamma långt utanför vad man trodde var möjligt. Absolut läge att flagga stolt för att kanske vinna en kvart i tullen, eller öka chansen att snacka sig ur några trista böter.

..ja, utom i Frankrike, då. Där var allt upp och ner, och ett tag fick Frankrike för sig att Sverige var en skurkstat och krävde VISUM av oss svenskar för att släppa in oss.
Alldeles bortglömt idag, men det är inte ens 30 år sedan.       

Ursäkta utvikningen, men gränspassager och resande i Europa ligger mig varmt om hjärtat, och traditionen att smycka min hoj med svenska flaggan har hängt med sedan dess. Extra viktigt dessutom idag att hålla hårt i flaggan och visa stolthet över den och vad den står för när somliga får för sig att man skulle vara 'nationell' när man egentligen bara är svensk och tacksam över just det.

Jag var i Tyskland och jobbade under veckan när (det senaste) Parisattentatet utspelade sig, och samma vecka eskalerade det med (ett falsklarm) i Hannover.
Tyska polisen, Verfassungsschutz - alla på alla nivåer reagerade som dom skulle, och jag tog mig till flygplatsen Fuhlsbüttel i mycket god tid eftersom både sunda förnuftet och tydliga uppmaningar i media visste att berätta om utökade säkerhetskontroller på alla flygplatser.

Aber natürlich! Jag fördrev tiden med att räkna patruller med förstärkningsvapen och keramiska plattor i västar utanpå uniformerna som ronderade utrymmena, men ändå mer roande var att leta civila med kevlar under jackor och kavajer. Det var en del!

Landar Torsdag kväll på Landvetter och är övertygad om att det kommer att ta tid eftersom även Sverige aviserad noggranna kontroller.
Inte fan!
Ingen kollar passen vid passagen, ingen står på de tillbakadragna observationsposterna uppe på balkongerna, ingen rör sig civilt vid bagageutlämningen, det finns inte ens någon bemanning i tullfiltrer.


Det
Är
Ingen
Hemma

...och jämfört med Tyskland så hade liksom myndigheterna abdikerat alldeles från sitt uppdrag. Att landa på Arjeplog från en inrikesflygning hade inte genererat mindre uppmärksamhet.

Det var tyvärr den bistra sanningen, och det blev temat för november månads Ironbuttkörning: Hur tillstängda är gränserna egentligen?    



forts.

Edited by Hampe on 03 December 2015 at 8:53am


__________________
Feb: NO-Primustreff!
Mar: 4 Season start?
Apr: RTE Mandys Diner!
Juni: IBA Scandinavian Rally!
Juli: RTE O-hamn!
Juli: NO-Nordkapp The Hard Way?
Aug: SF-Naruska Tour!
Sept: EU-European Tour!
Back to Top View Hampe's Profile Search for other posts by Hampe
 
Hampe
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 12 November 2009
Location: Sweden
Online Status: Offline
Posts: 1436
Posted: 04 February 2016 at 4:11pm | IP Logged Quote Hampe

Ja, något som inte är riktigt tillstängt är min Julaoverall.





Den är ett klipp för sitt pris - brukar pendla mellan 599 och 899.
Jag har haft flera stycken. Dom är inte perfekta, men gör ett bra jobb.
Man tar på sig sina vanliga sommarkläder, skydd och allt - och drar
bara Julasparkdräkten över allihopa. Klarrt!

Men, med denna blåsten som är nu, snett in från höger ner genom
Halland så upplever jag ett nytt fenomen. Det kilar in sig ond luft under
min arm, och pressas in bakvägen genom den lilla ventilationen som
sitter i armhålan.

Det kyler faktiskt ner mig märkbart på högersidan, och dessutom är
kragen snäppet för stor. Den skapar liksom en tratt som leder ner
vinden i overallen i vissa av kastbyarna.
Så har jag inte upplevt overallen tidigare, men det är just  det som är så
fint med sådana här testrundor innan det blir åka av på allvar. Tid att
sortera ut små irritationsmoment, och annat som kan bli stora problem
om man inte tacklar dem i tid.

Jag viker in armbågen och vinklar ner högerarmen i en för mig lite
onaturlig position, och slipper ifrån problemet temporärt.
"För mig onaturlig" innebär väl närmast att jag sitter som folk.
Jag vet att jag har en bisarr  körställning,  som en crossåkare ungefär.
Alltså, en crossåkare i pucklar.
Förlåt, men det är så jag trivs med att köra; mycket fjädring i
armbågsleden. Det ser inte klokt ut, har jag fått höra - men det är ju rätt
sällan man behöver stå ut med att se sig själv köra.

Stormandet ner innanför kragen löser jag med att skjuta upp axlarna
och "dra in huvudet" som en hotad sköldpadda. Kragen nästan möter
nederkanten på hjälmen och det blir frid och fröjd.

Ett tag i vart fall. Det är tröttande att inte få sitta som man själv vill göra,
och efter tag så ledsnar jag. Det är ingen frost ute, kylan är inte farlig.
Besvärande på sin höjd, men inte mer.
Men, jag vet att jag måste tackla detta innan Finland.
Det håller inte med nödlösningar som att kura ihop sig i 20 minus, och
man kan sannerligen inte sitta och krampa med armarna intill kroppen
när det är isvalkar och elände som underlag norr om polcirkeln i
Januari. 
Då måste man vara ett med hojen, kläderna, livet och omvärlden. inget
annat duger.

Vinden tänker jag inte på. Det är märkligt, många retar sig järnet på
sidvinden och kan åka omvägar eller rent av ställa in körningar för att
det blåser. 
Jag har inte vett på att bry mig. 
Samma sak med regnet. Det fullkomligt vvrrääkkeerr ner.
Vad kan jag göra åt det?

Nä, precis. Då får man anpassa sig.
Konstigt. Jag är inte precis någon anpasslig person, direkt.
Jag kan ibland komma in i butiker och se hur personen bakom disken
stönar "Oh, no" bakom det stelnande leendet.
Redan när jag kommer in genom dörren...
...första gången jag är i butiken.
Det syns tydligen vilken jäkla gnällgubbe jag är...

Men regnet och blåsten? Vad kan jag göra?
Klä mig för det, utrusta mig och hojen.
"Härda ut"...?

Jag tror inte på begreppet. Inte när det gäller motorcykelkörning.
Naturens krafter vinner alltid.
Mina hundra hästar mot den gigaenergi som ligger upplagrad i ett
ordinärt oväder?
GoreTex och funktionsmaterial, eller naturmaterial och gammal
beprövad teknik  - mot tonvis med vatten som under en dag pressas
emot kroppen med kraften av vinden, och den egna fartvinden...?

Klart att det inte går att "härda ut".

Inte under en Ironbuttkörning som räcker större delen av ett dygn, inte
under en vanlig långtur, och absolut inte under en liten utflykt när man
man inte är klädd och beredd.

Motorcykelkörning handlar inte om att "härda ut".
Det handlar om att bli ett med omständigheterna.

Jodå, visst minns jag körninar som varit ett jävla lidande.
Oh, vad jag minns.

Men det var förr. Sämre kläder, det har en stor del i det hela - men
framför allt så visste man inte då hur illa det kunde bli.
Man led och tyckte att detta var det värsta man råkat ut för.

...och sedan bleknade den turen för att nästa vart så mycket värre.


Fastnar man i den spiralen så blir körningarna vidriga - när man
fokuserar på det hemska.

Släpp det! Alla dom hemska turerna tog ju slut, eller hur?
Man tog sig ju hem. Tinade upp, torkade ut, fick ledat upp det som
fastnat i kroppen. Två dagar senare var man körkåt igen.

Så varför hänga upp sig på det negativa?
Den kända filosofen Gary Potter har fångat det så bra:

Quote:
You gotta rise above it.
You gotta harness in the good energy, block out the bad.
Harness.
Energy.
Block.
Bad.
Feel the flow. Feel it. It's circular. It's like a carousel.
You pay the quarter, you get on the horse, it goes up and down, and AROUND.
It's circular. Circle, with the music, the flow. All good things.


...och, kanske dessutom ta något av det negativa och tweaka det till något positivt? I vart fall i ens eget huvud? Just för stunden...?



Forts.

Edited by Hampe on 05 February 2016 at 10:24am


__________________
Feb: NO-Primustreff!
Mar: 4 Season start?
Apr: RTE Mandys Diner!
Juni: IBA Scandinavian Rally!
Juli: RTE O-hamn!
Juli: NO-Nordkapp The Hard Way?
Aug: SF-Naruska Tour!
Sept: EU-European Tour!
Back to Top View Hampe's Profile Search for other posts by Hampe
 
Moose
Future IBA Member?!
Future IBA Member?!


Joined: 17 October 2015
Location: Sweden
Online Status: Offline
Posts: 20
Posted: 04 February 2016 at 11:59pm | IP Logged Quote Moose

Ja du Hampe ett sätt att få smilbanden att fungera är att läsa dina inspirerande reseberättelser o betraktelser över resan o målet. Fungerande utrustning o icke fungerande utrustning är verkligen vägen till välbefinnande. Spännande o se dina redan planerade träffar o resor. Ser fram emot mera av dina betraktelser o berättelser.
Kör säkert o njut.
Back to Top View Moose's Profile Search for other posts by Moose
 
Hampe
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 12 November 2009
Location: Sweden
Online Status: Offline
Posts: 1436
Posted: 05 February 2016 at 10:51am | IP Logged Quote Hampe

Tackar!
Egentligen skulle jag gett mig i kast med att skriva reserapport från Arctic Butt nu, men det har varit mer köra än skriva det senaste halvåret, så jag måste knyta ihop en massa säckar innan jag startar om.

Så, hur gör man något positivt av detta?


Fotocred: AT-Foto, Landskrona

Tre sådana portaler kör jag under, alla med samma text. Den första redan strax söder om Ängelholm. Svår att missa.
Helt klart tid till att fundera på alternativ väg. Typ färjan över HH-leden...

Men, jag har ju ett uppdrag! Jag skall ju kolla hur det ligger till med de nya, påstått hårdare kontrollerna vid Lernacken.
Då duger inga färjor.

Dessutom är jag nyfiken! Hur mycket blåser det egentligen när dom börjar varna?  Det har hänt att jag kört över utan att dom hunnit tända upp några skyltar, men på andra sidan lyser allt som ett tivoli, och en gång har till och med polisen stått på Pepparholm och stannat husvagnar, för att vända om dem igen tillbaka mot Köbenhavn.
Då brukar jag tuta och vinka. *ivanboring-style*
https://www.youtube.com/watch?v=0zrAlJUfORA

Jag tar helt enkelt en för gänget genom att köra broarna i storm - se det som ren jäkla konsumentupplysning åt oss alla.

Men först skall jag tanka och och käka frukost på McDonalds innan bron!
Nämnde jag att jag är sjuk, förresten?
Mer än vanligt, alltså...

Nej, men jag har någon skit på gång. Det har inte brutit ut ännu, men det ligger och jäser. Jag har lyckats hålla undan det i någon vecka eller så, men denna turen och detta vädret lär kunna trigga igång precis vad som helst, känns det som.

Därför har jag planerat med mycket luft i körningen.
Inga stora utmaningar, inga långa sträckor, inga knasiga multiuppdrag. Kolla gränserna, that's it. 
...och köra blåsiga broar, förstås. 

Det är sista helgen i November, så busväder är väl inte helt orimligt, Sista helgen i November...?
Oh yes! Första advent i morgon, och hojen är så klart julsmyckad:



Peace, brothers and sisters!


Jag hoppas slippa tjafsa med brovakten, men det blir annat istället. Min BroBizz funkar inte.
Visst i tusan!  Den är ju kopplad till mitt Mastercard, men det har ju hunnit bli utbytt sedan sist eftersom jag det började föröka sig medelst delning.
Så att...?    Betala i luckan, och ta kvittona till hjälp för att i efterhand försöka tjafsa sig till en refund?
Nej nej nej - killen i luckan, med ett sådant därnt namn som vi just nu gör vårt bästa för att hålla borta ut landet är hjälpsamheten själv,

"Ge mig kortet, och lämna över BroBizzen, så skall jag koda ihop dem åt dig. Går på ett kick!"

...och det gjorde det. Smooth operator!
Upp och iväg. Försöker se vad som händer på andra sidan räcket, men både före och efter tollplazan verkar det vara helt lugnt.
Inga hundar, inga kravallbussar, inga poliser - och ta mig tusan: inga tullare heller. Absolut inte på den "danska sidan" av betalstationen.

Well well.

Rullar över bron, men inga problem. Hastigheten nedsatt, men jag märker inget speciellt. Jag är väl inte "vindkänslig" kan tänka.

Inte snökänslig heller!



Faktiskt inte fusksnö från någon ishall, utan plogrester från ett sjujäkla snöfall veckan innan.

Det slog hårt mot Själland och Skåne - jag vet, för jag var nere med hustru och häst på ett tvådagarsmeeting i Åstorp.
Hej och hå - årets första snö är alltid speciellt...

Kul grej - folk strök sig från tävlingen i parti och minut när morgonen bjöd på en massa snö. Även de som bodde riktigt nära, någon eller några mil bara, eller rent av bara kilometer därifrån.
Vi sov två nätter på tävlingsplatsen, så vi brydde oss inte - men ta mig tusan om inte en dam från Göteborg dök upp i rätt tid och allt. Hon hade startat i grisottan, kört hela vägen ner till Hallandsåsen utan att se en enda snöflinga och buffade sig sedan fram genom resten av snökaoset utan att tappa mer än en kvart ner till Åstorp.
Arrangören häpnade när den mest långväga startanden verkligen dök upp, och hennes svar var iskallt: "Ja...? Det var ju knappt någon ute och körde, och då går det bäst. När man får rå sig själv".
Atta girl! 

Den tidigare frukosten tillsammans med den latenta förkylningen talar till mig - och jag lyssnar. Detta är inte rätt tidpunkt för något heroiskt "push on through" där man tar i från tårna för att ligga på topp.
Nä, ett snabbt "bryt ihop och kom igen" funkar bättre just nu.

In på Vejdirektoratets nybyggda "Infoteria" vid Kongsted




och lägga sig på en av de bänkar som finns under tak på teckningen. Perfekt!
45 minuters tupplur som kommer så där perfekt när den gör som allra mest nytta. Whoa! Jag vaknar stark, vacker och odödlig.
...och med en hel del människor som tittar underligt på mig.

Jag förstår dem. Slutet av november, sketväder ute, jag har varit lååångt ner i källaren under min sömncykel, och har haft propparna kvar i öronen.
Kanske har dom varit oroliga, kanske har dom harklat sig eller pratat högt för sig själva för att för att försöka se om jag lever.

Jodå, jag har faktiskt blivit väckt av oroliga människor när jag legat och tagit en tupplur. Men, inte här i Norden, dock. Här bara tittar folk konstigt på en när man vaknar...

Upp upp upp och ivög! Det har slutat regna, och det känns otroligt bra nu efter denna vederkvickande sömnen. Pang på det bara! 
 





forts


Edited by Hampe on 05 February 2016 at 12:24pm


__________________
Feb: NO-Primustreff!
Mar: 4 Season start?
Apr: RTE Mandys Diner!
Juni: IBA Scandinavian Rally!
Juli: RTE O-hamn!
Juli: NO-Nordkapp The Hard Way?
Aug: SF-Naruska Tour!
Sept: EU-European Tour!
Back to Top View Hampe's Profile Search for other posts by Hampe
 
Hampe
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 12 November 2009
Location: Sweden
Online Status: Offline
Posts: 1436
Posted: 07 February 2016 at 12:46am | IP Logged Quote Hampe

Glädjen varar fram till Stora Bält-bron.
Nu funkar inte min BroBizz igen, och här var det inte lika enkelt att få
hjälp. Bara att betala.

Fan att inte killen på Lernacken tänkte hela vägen!
Men, det här inte hans fel kommer det att visa sig senare när jag är i
kontakt med supporten.
Det finns en eftersläpning mellan de två olika brokonsortierna.
En ändring där slår igenom här först nästa dag.
Jag kör snabbare än så. De allra flesta kör snabbare än så.

En ljusskylt meddelar att överfarten kan påverkas av vindarna.
Ja, harrejavvlar, för att tala göteborgska....

Här hugger det i ordentligt. Det är tät trafik, till skillnad från på
Öresundsbron, och de flesta kör försiktigt.
För långsamt för mig - jag vill ha lite momentum, så jag kör förbi både
lastbilar och personbilar.

Något får mig att stilla mig inför passagen av första paret pyloner, och
det är nog tur det. Det plötsliga stoppet i vinden när man kommer i
skugga är dramatiskt, men det är etter värre när man kommer ut i
blåsten - det känns som vinden faktiskt koncentreras kring
betongbenen. Scary!
Det är inte så att jag tar upp båda körfälten just här - men ofrivilligt
faktiskt 1,5. Jag far som en liten vante, och min rekommendation till
någon annan som kör denna bron i blåst/sidvind är att se till att ha fritt
omkring sig, och lägga sig på mittlinjen mellan de båda körfälten just
när man passerar pylonerna. Jösses...

Lågbrodelen är inga problem - man seglar på kåpan och ligger i en lång
raktframvänstersväng mot vinden. Tiltad horisontlinje hinner liksom bli
default innan man är iland.
LillaBält-bron är inga problem alls och snart är jag på en viktig
hörnpunkt - Q8 Bamdrupdam vid sidan av Kolding.
Tanka, toa, tänja lite på arma och ben.


Forts.

__________________
Feb: NO-Primustreff!
Mar: 4 Season start?
Apr: RTE Mandys Diner!
Juni: IBA Scandinavian Rally!
Juli: RTE O-hamn!
Juli: NO-Nordkapp The Hard Way?
Aug: SF-Naruska Tour!
Sept: EU-European Tour!
Back to Top View Hampe's Profile Search for other posts by Hampe
 
Hampe
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 12 November 2009
Location: Sweden
Online Status: Offline
Posts: 1436
Posted: 07 February 2016 at 2:21pm | IP Logged Quote Hampe

...och på det igen.

E45 söder om Kolding funkar bättre än de flesta andra
motorvägssträckor i Danmark. Kanske är det det tyska inflytandet som
gör skillnaden...?

Men det är väldigt mycket bilar med släpkärror ute och rör på
sig...?
Ah! Första Advent i morgon -"julhandel" så klart.
Då måste man ju ha släpkärra, så man får med sig all bajer, all läsk och
allt annat nyttigt.
Dessa danska, höga, smala skitsläp som en hel nation verkar vara så
förtjusta i. Obromsade, högbyggda och med märkliga hjul i udda
dimensioner.

Det rullar på bra nu, och vi befinner oss på den "Sönderjyske motorvej"
som varit så uppmärksammad under hösten.


Photo credit: Scanpix / Nordjyske.dk
Hela artikeln: http://nordjyske.dk/nyheder/vandrende-flygtninge-spaerrer-so enderjysk-motorvej/5610a733-fa0f-464f-b709-9592c0368804/112/ 1513


Hemska scener - alldeles oavsett om man förespråkar fri rörlighet över
gränser. ...eller fri rörlighet för motorfordon på motorvägar.

Den gamla tullplazan är nedriven och ödelagd. Södergående, på tyska
sidan finns någon sl*gs servicebyggnad kvar, en nordående - in i
Danmark är helt rensat. En rastplats, mer är det inte.

Jag skall till Handewitt, ett köpcenter som heter "Scandinavienpark".
Ni ser bilden? Ett handelsghetto upprättat just innanför gränsen för att
serva törstande Danskar, Svenskar och kanske Norrmän.

Men, det är trångt i portgången!
Avfarten är spärrad av fordon och trafiken står stilla ända ut på
motorvägen. Jag ålar mig förbi till vänster, men halvvägs in i karusellen
tar det stopp där med eftersom de flesta skall just till vänster - och det
är där det är stopp-stopp.
Två bilar har smällt i korset, polisen har just anlänt och jag har ingen
lust att dra på mig någon uppmärksamhet genom att buffla mig fram
alltför offensivt. Jag glider över till höger och rinner iväg bortemot
Flensburg istället. Hade tänkt att göra en diskret u-sväng, men det får
dröja lite till - ytterligare polispatruller är på väg ut från staden och
gränslar mittlinjen för att ta sig fram.
Är det något som tyska polisen är redigt allergisk mot så är det just
kreativitet bland trafikanter i samband med olyckor och kösituationer...

Egentligen skulle jag kunna strunta i Handewitt nu när det är så här.
Det räcker med ett kvitto från Flensburg, och sedan hemåt igen.
Men, jag vill till ScandinavienPark, och till Hein Gericke på området där.

Jag ser en lucka i den mötande trafiken och U-svänger så snabbt och
snyggt att knappt någon märker det.
Tyvärr.
Nej, inte att ingen märker det - men att jag vänder..
Väl framme vid korsningen har det hänt ännu en olycka.
En dansk så klart, nyhandlad och fin, med sitt överlastade Kalle Anka-
släp har vält detsamma vid uppfarten till motorvägen.
Gasat för hårt i irritation över köerna?
Svängt för snävt och fått lite hjälp av kantstenen?

Jag vet inte - det enda jag vet är att det luktar som ett dåligt bryggeri
och ser ut som hej kom och hjälp mig på platsen. Lösa burkar ligger
och rullar på vägen, och bilister utan tålamod kör igenom och smaffar
dom små 33-orna samtidigt som den skyldige och hans familj irrar runt
på vägen och försöker rädda det som räddas kan.

Ni skall få en filmreferens till: "Beware of these can! Stay away from
these cans - he hates these cans!"

Jag ångrar verkligen att jag inte tog ett kvitto borta i Flensburg. Då
hade jag haft möjligheten att svänga mig ur detta vansinnet. Nu är det
bara att härda ut och att inte dra på sig uppmärksamheten från polisen
på plats. Tur att inte min bror är med på resan...

Det är alltså inte med något jätte hejsanhoppsanhumör jag svänger in
på Hein Gericke, och följaktligen blir det ingen bra shopping heller.
Dom har gamla Richa-jackan på sale. Mer än dubbelt så dyrt som jag
köpte min för i Sverige. För tre år sedan...

Dom har Oxfords utvärtes värmehandtag - dom man sätter fast med
kardborre kring handtaget vid behov. Inte så populära att köra med,
men ovärderliga att ha med sig i reserv om något skulle krångla med
de vanliga handtagen ute på en kritisk körning.
Men, 89 teuro...? Skulle inte tro det!

Det slutar med en uppsättning bromsbelägg till Bumsen.
Obegripligt dyra i Sverige. Här i Tyskland bara dyra.
Original Brembo. Nej, inte original BMW - då skulle vi vara tillbaka på
"obegripligt dyra" igen.

Jag river i några fyndlådor, och kollar på några orangea angebot, men
nej - jag är inte på humör.

Rundar hotellet på väg mot den stora inköpsladan, och humöret sjunker
ett snäpp till; Beate Uhsers pornotempel lovar spänning och njutning
med braskade skyltar. "Erotik" minsann, och "videokabiner" dessutom.
Låter ju mysigt...

Nå, några öl skall man väl få med sig hem? Om man inte välter i första
svängen...
Men, det blir inte så heller. Det är totalt knökat därinne, bisarra köer -
och sedan skall man slåss om utrymme och penna dessutom för att
fylla i deklarationen med sin hemadress för att slippa betala tysk pant
för burkarna. Glöm!

Jag känner att jag behöver mat för att inte lacka ur alldeles.
Det finns ett steakhouse på området som säkert är bra - om man har
tiden för sådant.
Inne där jag är nu finns det en Häpp! Burger King, med samma
sinnessjuka köer som överallt annars.
...och en liten tillfällig korvmoj uppsmälld, nästan helt utan kö.
Prima!

Man kunde ju ha frågat sig varför det inte var någon kö just här,
men det kommer snart att stå fullständigt klart...

Jag beställer en Currywurst, men serveras några minuter senare en bockwurst dränkt i röd sås.


En mikrad bockwurst. Med curry över alltihop.
Ridå.

Tjejerna som sköter ruljansen är tonåriga skoltjejer - den ena troligen
inte ens 15. Det är bara att sätta tvångströja på den medvetne
konsumenten inom mig och hålla käft. Tugga, tig och lid helt enkelt.

Jag sitter och betraktar eländet framför mig i gallerian.
Feta danska familjer hjälps åt att baxa ut kundvagnar så överlastade
med öl, läsk och godis att en ensam människa inte längre förmår styra
dem i någon vettig riktning alls.

Ett blondinskämt flyter upp ur hjärnans vindlingar;
"Vad är skillnaden mellan en blondin och en fullastad kundvagn?"
'Kundvagnen har en egen vilja.'

Det jag sitter och betraktar över min sunkigaste korv någonsin i
Tyskland är alltså resultatet av den Danska sockerskatten, och några
kronors skillnad i alkoholskatt på öl...?
Folk handar som om det inte finns någon morgondag, och lastar sina
leksakssläp till bredden med smaksatt sockerlösning och danskt äckligt
råfruktsöl, truckat ner Tyskland och hemtransporterat lika snabbt igen i
småportioner. Om ingen hinner välta sitt lass innan dom är hemma...

Jag skärskådar familjerna som gjort klipp efter klipp, och som flyter
förbi min observationspost.

Grisbönder.

Det syns tydligt. Feta grisbönder, hela bunten. Den sorten som
slentrianfodrar
med penicillin för ökad tillväxt, kastrerar smågrisar utan bedövning och
knipsar knorrar på löpande band. Tusan vet om dom inte driver på sina
egna ungar med elpåfösare också...

Hoppsan! Det var ju inte speciellt statsmannamässigt av mig tänka
så...? Vad hände med det där att fånga den positiva energin, och
blockera bort den negativa?

Tusan vet. Det blir så där ibland - bägaren når sitt max, ytspänningen
förmår inte hålla det extra tillskottet kvar ombord: vips så kommer det
sådana där sura uppstötningar från ingenstans.
En mikrad bockwurst i ett hav av sockersöt "ketchup" kan ha med
just "uppstötning" att göra också...


Dags för lite helmet therapy! "We gotta get out of this place..." blir
soundtracket på vägen ut från ScandinavienPark denna gång.


Forts.

Edited by Hampe on 08 February 2016 at 4:19am


__________________
Feb: NO-Primustreff!
Mar: 4 Season start?
Apr: RTE Mandys Diner!
Juni: IBA Scandinavian Rally!
Juli: RTE O-hamn!
Juli: NO-Nordkapp The Hard Way?
Aug: SF-Naruska Tour!
Sept: EU-European Tour!
Back to Top View Hampe's Profile Search for other posts by Hampe
 
Hampe
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 12 November 2009
Location: Sweden
Online Status: Offline
Posts: 1436
Posted: 08 February 2016 at 2:48pm | IP Logged Quote Hampe

Det känns bättre redan innan jag ens kommer ut på motorvägen.

Bilarna är bortbärgade, det mesta av köerna är upplösta, och den
lokala vägförvaltningen är på plats med ett 4-mannateam som spolar
vägbanan från egen vattentank på flaket, sopar upp, snyggar till och
slänger rester från både krock- och vältolycka i en medhavd soptunna
på hjul.
Rena rama sörgårdsidyllen! Precis som i Sverige, ha ha ha!
På en lördag dessutom. Ja ja...

Solen tittar fram, det är riktigt behagligt ute.
Ingen kontroll tillbaka in i Danmark - som väntat.
Det blir tankning igen på Q8 Bramdrupdam, och en liten fika för att
försöka lägga ett lock på den illasinnade korven.
Trevlig utsikt!



Danmark är Danmark! Här håller den blå lättmjölken 1,5% fett och det
är i detta landet en garanterad miniminivå på fetthalten.
Dansk lättmjölk ligger normalt mellan 1,5 och 1,8% fetthalt, och det vi
kallar "standardmjölk" - ja, något sådant finns inte här.
"Standardmjölk" - jag riktigt hör hur larvigt det låter i öronen på en
Dansk. (Det finns en historia bakom det svenska ordet "standardmjök"
också - ytterst svensk. En annan gång, kanske...?)

Danskarnas motsvarighet heter "södmaelk" och ligger på 3,5% fetthalt.
...som garanterat minimum.


Österut, hemåt. Lilla Bältbron är inga problem, och det har mojnat
något inför Stora Bältförbindelsen också.
Någon som funderat på den lilla ön med fyr och andra byggnader som
ligger ute i sundet, och där högbrodelen tar sitt avstamp?
Finns ett par historier att berätta här med.
Det får bli en inbjudan till er att läsa om nästa månads körning - den
som avslutades på nyårsafton.

Det är fortfarande fulla strutar på vindindikatorerna, och lastbilstrafiken
kör extra långsamt uppför bron, men ingen hade ställt sig i
väntlägesfickan på fastlandet, och jag har mindre problem med kasten
vid pylonerna nu.

Nästa positiva överraskning är när jag betalar för min överfart på andra
sidan. Textfönstret blinkar till och ger mig en lägre kostnad för
överfarten. Systemet känner igen kortet från resan åt andra hållet, och
ger mig en "återfärd inom visst antal timmar-rabatt" utan att jag ens bett
om det. Yi-Haa! Så säger dom att man inte tjänar på att gasa undan!
Mängdrabatt utan att BroBizzen ens var aktiv.
Eller, man kanske skall kalla det "Frequent Flyer-discount"?
Det var läbbigt nära en flygtur på vägen ut...

När jag passerar rastplatsen jag stannade för att sova på under resan
ut så reflekterar jag över den svacka jag var i då, och den annalkande
förkylningen. Vart tog den vägen?
Pigg och stark sedan dess, och mår faktiskt bättre nu än på hela
veckan innan. Tänk vad lite frisk luft kan göra.
Rätt mycket frisk luft...

Inga varningsskyltar inför Öresundsbron, men det hugger i en hel del
uppe på högbron ändå. Inte värre än jag känt tidigare under dagen
nere på platta landsvägen - men ändå: lufthavet rör på sig.

Nu minsann! Nu är det lite liv och rörelse nere på Lernacken.
Tullare och Poliser i samarbete.

Dom tittar in i bilarna och ställer sina standardfrågor.
(Filmreferens 3: "Before you the other side shall see, you must answer
these questions three...")

Det blir min tur - och plötsligt dyker min bror upp!
Han tränger sig ner på förarplats, trycker bak mig och utger sig för att
verkligen vara mig nu när de kritiska frågorna skall besvaras.

Och som han bär sig åt!

"Hej, var har du varit"?
'Hmm.. närmast kommer jag från Tyskland'

Vad är det för ett jäkla svar? Det är ju boll upplagd för följdfrågan "Jaha,
och innan dess?"
Vad tusan skall han svara på det? 'Inventerat beståndet av coffe shops
i Amsterdam' eller? Idiot!
"Tyskland" är ju inte ens sant! "Närmast" kommer jag ju från Danmark.
Gah!

Märkligt nog kommer det ingen följdfråga, men däremot en ändå
underligare, ledande fråga: "Och nu skall du köra hem, då?"

...å hur svår är den frågan att svara på?
Ändå krånglar han till det, min bror - precis som om han verkligen ville
bli dragen åt sidan och bli förhörd med en skrivbordslampa i nyllet.

'Eh...     ...mja, typ.   Kan man säga..."
Vilket idiotsvar! Märkligt nog släpper tullaren iväg oss - han anser väl
sig ha större fiskar att steka, men jag är sur på min bror och lämnar den
stollen kvar på Lernacken. Honom kan man inte ha med på resa.

Det är dock sant det han säger. Jag skall inte raka spåret hem. Där
finns inga tusen miles att hämta. Jag skall vidare upp till Norge.
Så här ser den planerade svängen ut.
1666 km är väl okay. 14 tim 38 minuter not so much...



Vända direkt norr om Sarpsborg bara för att få testa en gränspassage
till, inget jag sett hittills har imponerat speciellt mycket.

Nivån på aktionen vid brofästet är inget ovanligt för en lördagkväll,
sådant har jag sett många gånger förr här.

Lördagkväll, ja. Det ligger någonstans mitt emellan eftermiddag och
kväll - men mörkt är det, och jag hålle på att köra in i ett nytt regnväder.
Läge att se över visiret inför natten, så jag svänger in på Milstolpen
Glumslöv för att tanka och fixa lite.



Fy tusan vad smutsigt det är! Detta är bara klägg från visiret - inte från rutan, inte från lysena - bara visiret.

Snabbt iväg igen. Nu gäller det att arbeta upp ett flyt som gör att det känns rätt och bekvämt att passera förbi den egna avfarten hemmavid, för att plocka upp 50 landsvägsmil ytterligare.

Det går bra!
Klockan är väl över 18 när jag swischar förbi hemmet - en lagom tid att göra kväll en vanlig helg, börja dona med maten och varva ner i hemmets lugna vrå - som folk gör mest.
Speciellt en sådan här hemmasittarkväll.

Tack och lov är jag gift med en självständig kvinna, det är ingen som kräver att jag skall vara hemma och gosa. Hon jobbar själv alla veckans dagar, och lär vara djupt involverat i något just i detta nu ändå. Inget dåligt samvete, ingen press, ingen som drar i mig.  Trots November, mörker och bitvis sketväder samt nästan 120 mil körda hittills idag så känner jag bara kör- och upptäckarglädje när jag "börjar om" hemifrån.

Återigen ett snabbt tankstopp, denna gång på Sandsjöbacka, innan jag lurar Tingstadstunneln och kör E 45 upp mot Jordfallsbron. 100 km/h i begränsning mot bara 80 på Hisingssidan. Inte mycket att fundera över.

Söder ifrån kan man åka på broöppning vid Jordfallsbron, Surte - och då ligger man såklart på minus, men de allra flesta gångerna tjänar man så mycket på att undvika Tingstadstunneln och Golgatavandringen Backa/Kärra/Orrekulla.

Vidare norrut - det går bra! Flyt, men den det har jag haft hela dagen, nästan.
Är jag i Zonen...? 
Nja, det skall man vara försiktig med, det uttrycket.
Inte riktigt i Zonen, men jag är avgjort i kanten av den i vart fall.
Det enda man kan säga säkert är att den som försöker ta sig in i Zonen kommer att misslyckas. Zonen omsluter dig, tar upp dig i sin storhet, låter dig bli en del av något högre.
...men inte just nu. En bra körning detta, bra flyt. Det räcker fint.

Kvällen innan avfärd sade jag till min fru att jag kommer vara hemma till midnatt. Det håller inte riktigt längre eftersom jag tog det lite lugnt i början, men jag är inte långt ifrån det.

Det som hindrar mig att vara hemma till midnatt är egentligen IBA-regler. Jag skulle lätt kunna skruva upp tempot lite till, och köra in både en halvtimma och en trekvart med om det krävdes, utan någon ansträngning eller påtaglig risk för någonting alls.

...men då skulle det vara svårt att lämna in körningen och få den godkänd.  
Easy does it!

Jag räknar iskallt med att bli stoppad på gränsen - där är dom glada i att fälla bommen och ta in all trafik, det har jag varit med om många gånger, långt innan den här flyttkarusellen började.  

Har har jag det perfekta svaret klart för vad jag skall göra i Norge;
"Boller".

"Jag skall dra till Grålum och köpa nystekte boller."
Helt naturligt, och fullt gångbar förklaring för vilken norsk som helst.

"Boller"...?

Oh yes! Helt vanliga vetedegsbullar! Stoort i Norge.



Finns släta, finns med rosiner - som är russin , finns med choklad - och i en massa olika säsongsvariationer:




"Det er helt vilt!"

För säkert 15 år sedan var det station längs E6 uppåt Mjösa till som fick för sig att baka boller med både choklad och rosiner i, men jag antar att det var ett alldeles för stort brott mot konventionerna - jag såg aldrig några efterföljare på det spåret i vart fall.

Ni ser? Det är inte klokt vad man kan mana fram för tankar och funderingar för att få dragkraft genom natten...

Fatta då besvikelsen när bommen är öppen på Svinesund och det är helt fritt tillträde till Norge! Inte ens här har dom koll, och min chans att skoja till det lite med tullare som troligen heller inte har det för kul på sin post går om intet.

Well well... Bryta ihop?

Nej, bara byta fokus för att få ny mening i körningen.
Det har rullat på finfint hit upp, och med gränskontrollen ute ur ekvationen, så finns det faktiskt en liten, liten mikroskopisk chans att ändå vara hemma till midnatt!

Men då måste det gå undan på vändningen - och det gör det.
Grålum just norr om Sarpsborg har inte mycket att bjuda den nyfikne, så att tanka, hälla på olja, köpa boller och toa tar 10 minuter.  Wham bam thank you ma'am!

Ingen koll in i Sverige - så klart, och bra väder - knappt någon blåst alls - inte ens över Svinesundsbron. Det går som tåget.




Forts

Edited by Hampe on 09 February 2016 at 12:05pm


__________________
Feb: NO-Primustreff!
Mar: 4 Season start?
Apr: RTE Mandys Diner!
Juni: IBA Scandinavian Rally!
Juli: RTE O-hamn!
Juli: NO-Nordkapp The Hard Way?
Aug: SF-Naruska Tour!
Sept: EU-European Tour!
Back to Top View Hampe's Profile Search for other posts by Hampe
 

Page of 2 Next >>
  Post ReplyPost New Topic
Printable version Printable version

Forum Jump
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot create polls in this forum
You cannot vote in polls in this forum



This page was generated in 0.8281 seconds.