114
  Active TopicsActive Topics  Display List of Forum MembersMemberlist  Search The ForumSearch  HelpHelp
  RegisterRegister  LoginLogin
IBA Sweden
 Iron Butt.org General Discussion : IBA Sweden
Subject Topic: Novemberkörning - "Gränskontroll" Post ReplyPost New Topic
Author
Message << Prev Topic | Next Topic >>
Hampe
Admin Group
Admin Group

Online Status: Offline
Posted: 09 February 2016 at 1:25pm | IP Logged Quote Hampe

Dum liknelse nuförtiden, det där med tåget.

Bara någon kilometer efter Svinesundsbron kommer den; en vindstöt från ingenstans, helt utan förvarning. Den slår stenhårt snett in från höger, och följs mycket otrevligt av en likadan snett in från vänster.

...men då har jag redan parerat mot höger, så nummer två får en sjujäkla effekt. Här far jag verkligen som en vante!
Det är nere i svackan vid Hogdalsmotet, trafikplats 113, och jag flyttas ca 3 meter ur spår. Över den målade vita linjen, över den frästa sinusräfflan ute på vägrenen - ända ut till den absoluta kanten av vägen. ...och den är smal! Detta är ännu en Rosengrenare, en sådant därnt aeschleverk utan riktiga utrymmen vid sidan av det absoluta körfältet.

Jag är så långt ute på kanten att cykeln kliver ner från ett av asfaltsl*gren som är utknådat på dom andra, och jag balanserar på de allra sista 5 centimetrarna av belagd väg, innan gräset tar vid. Just precis här saknas det tack och lov räcke. Några hundra meter tidigare eller senare hade jag haft redigt svårt att klara ut situationen.  

Det märkliga är att jag vet precis vad som hänt, medans jag fortfarande jobbar med hojen! Den vildsinta serien med kastbyar är ett resultat av kraftig vind som pressats in i Dynekilen just utanför - en liten fjordtarm, men ändå med rätt så rejäla bergssidor.
Här - som på som många andra ställen, så skapas det en venturieffekt när vindarna trängs ihop i ett smalare pass.
Vindhastigheten ökar momentant dramatiskt, och efteråt - när vindtrycket är på väg att stabilisera så uppstår turbulens.   

I know these things - och jag vet också vad som kommer att hända härnäst. En sådan plötslig vindstöt uppstår inte av sig själv. Det där är fallvind från en massiv nederbördsfront. Jag har seglat, men sådana här saker är lättare att förbereda sig på när det är ljust och man har lite horisont att kika på.

Jag är ute på vägen och har koll när ovädret landar i knät på mig.
Verkligen! Det är som om Gud hystar vatten på mig hinkvis, och i klättringen uppåt så är det regn, hagel, snöblandat - massor av det, och åska! Ett sjujävla väder!
Om jag hann bli rädd i vindattacken, så är det ingen känsla man hinner hänga kvar i. Här är fullt upp med jobb på kommandobryggan just nu...

Vägen blir helt vit av hagel, och alla vägmarkeringar försvinner.
Stanna? Inte gärna längs en Rosengrenare, nej.
Min räddning är att det kom rejält med regn innan haglet. Jag kör så att säga inte direkt på hagelkulorna mot marken, utan haglet ligger och flyter ovanpå vattenspegeln, så om jag bara håller fart så har jag också grepp genom att däcket pressar undan både vatten och haglet som ligger som garnering på denna lilla överraskningstårta jag blivit serverad.   Greppish, i vart fall.

Kommer ikapp hjulspår från en bil som hjälper mig med navigeringen i allt det vita, men jag vågar inte köra precis i dennes hjulspår - jag föredrar att spåra själv för att ha ett förutsägbart grepp.

Å sedan kom snön. Vildsint yrande blötsnö, nästan nollsikt i luften, och jag kommer ikapp bilen framför illa kvickt.
Han har tappat motivationen alldeles, och sköldpaddar sig fram i vad som säkert är en vettig hastighet för honom.

Det är inget man funderar över, det går på ren instinkt. Jag har ingen nytta av bilen längre, inte i denna farten.
Jag måste hålla ett visst tempo för att ta mig fram genom slasket på marken - det är bara att köra om.
Mitt största bekymmer är att jag inte vågar titta över axeln vid körfältsbytet, utan tvingas förlita mig på blinkers och glutt i spegeln.
Passerar V70-in med typ 30 km/h mer än honom, och plötsligt är jag ensam med mig själv. Och spårningen...
Extraljusen hjälper mig inte ett dugg, men det går bra ändå. Redan vid Skee lättar det, och vid Tanumshede är det bara blött på vägen. ...och överallt annars också.

Julas overall utger sig inte för att vara vattentät, och med hinkslängarväder är det nu också bevisat att så inte är fallet.
Det är framför allt det insydda resåret i midjan som lett in vattnet.  Nästan torr över midjan, snabbt allt blötare nedanför.

Nå, overallen är mot kyla, inte mot regn. No worries.
Men den där near missen då? "No worries" där med...?

Tur, helt klart. Jag hade båda händerna på styret. Just då...
Händerna är ofta ute ur styrpåsarna och grejar; Fixar med GPSen, justerar visiret, letar efter bitmunstycket till Camelbaken, försöker får igång trilskande extraljus. Ibland möts händerna när jag applåderar mig själv för något bra jag gjort. Eftersom ingen annan gör det... Ibland är händerna ute och känner ifall väskor och packning sitter kvar, ibland kopplar dom på pumpen och vrider om kranen till extratanken.  
...och ibland är någon av händerna ute ur styrpåsarna bara för att surfa på fartvinden och ha det bra en stund.

Men just denna gång var dom på plats, där dom skulle vara. Tur.

Resten av körningen är händelselös. Speciellt i ljuset av det senaste...    När man svänger av vid Kungälv för att ta Jordfallsbron så ser man om det är broöppning på gång, och då kan man köra tillbaka ut på E6 igen utan att förlora någon tid.

Inte denna gång. Jag flyger fram genom natten längs 45an, har grön våg nere vid Gasklockan och stämplar ut på hemmamacken 00:17.  Yi-Haa!

Så ser turen ut:

Trist sträcka?  Kanske - men lättkörd!

Tempo nog för en SS2000K om man kör några timmar till!

8 km mer kört än beräknat - det torde vara omvägen ner mot Flensburg det.

Så - har du läst ända till hit, så vet du att även en tråkig sträcka kan erbjuda utmaningar och att milen kan rulla in under hjulen utan att man har tråkigt en sekund.

Adventfrid hemma, hustrun har tänt en marschall ute på gårdsplanen som en liten fyrbåk för att jag skall hitta hem - men gått och lagt sig eftersom hon skall upp tidigt imorgon igen.

Jag då? Bums i säng?
Nej, det händer aldrig efter en enstaka Ironbuttkörning så här.
Detta är nästan den bästa stunden efter en körning. Sitta och surfa på vågen av ännu en genomförd körning, må gott, känna hur kroppen kopplar av och hur hjärnan kopplar ur steg för steg.

Incidenten uppe vid Dynekilen?
Redan bearbetad under körningen. Jag hade tur. Jag brukar ha tur. Absolut inget jag räknar med att ha när jag ger mig ut att köra, men jag är oändligt tacksam för de gånger jag har det.

Jag vet med mig att jag brukar använda tillgänglig yta ganska bra, och jag har resonerat med mig själv på vägen ner; jag hade inte släppt ut hojen så långt på kanten om det funnits ett räcke där.

Ba' så ba'?

Japp.
Det var nära, och det var obehagligt - men det var också en freak incident som är svår att duplicera under de kommande 30 årens körning. Vädret och nederbörden som följde därpå är ärligt talat inget underligt för mig att köra i. Det är bara en dryg månad tills jag skall upp till Finska Lappland, och jag kör i snö och slask varje år - dubbat eller odubbat.
Hemfärden från 2014 års Frostskadeträff var 10 mil isgata - odubbat innan jag kom ner till E6an.

Verkar vettlöst när man skriver om det, men så länge det funkar fint när man sitter där i sadeln så är det bara att mata på.
Verkehr muss rollen. 

Katterna får gå ut igen, ställer in i kylskåpet efter mig.
Tröttheten är på väg i kapp mig, men jag orkar summera körningen i vart fall:

De "skärpta gränskontrollerna" är bara nys.
Det går alldeles utmärkt att köra broar när det blåser rejält.
...det är som vanligt annat än det man varnas för som man måste passa sig för.

Hampe 

Edited by Hampe on 09 February 2016 at 2:31pm

Juni: IBA Scandinavian Rally!
Juli: RTE O-hamn!
Juli: NO-Nordkapp The Hard Way?
Aug: SF-Naruska Tour!
Sept: EU-European Tour!
Back to Top View Hampe's Profile Search for other posts by Hampe

If you wish to post a reply to this topic you must first login
If you are not already registered you must first register

<< Prev Page of 2
  Post ReplyPost New Topic
Printable version Printable version

Forum Jump
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot create polls in this forum
You cannot vote in polls in this forum

This page was generated in 0.8750 seconds.