11
  Active TopicsActive Topics  Display List of Forum MembersMemberlist  Search The ForumSearch  HelpHelp
  RegisterRegister  LoginLogin
IBA Sweden
 Iron Butt.org General Discussion : IBA Sweden
Subject Topic: SS 2000 planer och försl*g Post ReplyPost New Topic
Author
Message << Prev Topic | Next Topic >>
Moose
Future IBA Member?!
Future IBA Member?!

Online Status: Offline
Posted: 09 February 2016 at 11:40am | IP Logged Quote Moose

Nu är grovplanering färdig för den första lite längre IBA
rundan. Själva resan är planerad med start 5/5 från
Grebbestad o ned till Malmö på morgonen 6/5. Lite sova på
bokat hotell, god sömn är inte fy skam,. Avresa efter
frukost Malmö ned till Bandenitz i Tyskland. runda o hem
till Grebbestad. Hemkomst 7/5 på morgonkvisten.
Resrutt dag 1
Resrutt dag 2
Nu är frågan den, om sträckan är tillräcklig för
respektive dygn och totalt? Kommentera gärna o tips på
tank o rastställen utefter vägen tas mer än gärna emot.
Back to Top View Moose's Profile Search for other posts by Moose

Hampe
Admin Group
Admin Group

Posted: 11 February 2016 at 6:04am | IP Logged Quote Hampe

Kul att få se lite av medlemmarnas planering.

För att alla läsare skall vara med på tåget, så drar vi en lite recap här:  Moose planerar en SS 2000 - alltså två stycken SS 1000 lagda back-to-back med varandra.
Reglerna för körningen hittar man här:
http://www.ironbutt.se/index.php/regler/oeversikt-koerstraec kor/koerstraeckor#SS2000
och det finns två saker att trycka lite extra på:
För att räknas som en SS 2000 skall andra dygnet vara avslutat inom 48 timmar från starten.

Men, man kan inte påbörja dygn 2 förrän tidigast 24 timmar efter starten av dygn 1!

Det går alltså inte att "köra in tid" under dygn 1 för att vara klar tidigare dygn 2.

Däremot går det kalas ta in på hotell, äta kvällsmat, sova 8 timmar, äta hotellfrukost och dra iväg på dygn 2 en bra bit efter det att startfönstret öppnat - om detta upplägg passar den egna dygnsrytmen. Kort sagt - man måste inte starta dygn 2 prick 24 timmar efter starten av dygn 1, men man får inte starta innan.
Claro?
Bueno!

...och därav följer att man skall försöka hålla sitt första dygn på sin första SS 2000 så enkel som möjligt, för att skapa tid för återhämtning mellan de två dygnen.

Sträckan raka spåret ner till Malmö från Tönnebro ner till Malmö räcker inte till för att skapa 1000 miles första dygnet, så du har lagt till svängen över Kalmar/Jämjö via E22.
Jag förstår hur du tänker - men det är långsam sträcka, trots 100-skyltar långa delar av vägen.

En jämförelse, via Google Maps:

Tönnebro - Malmö = 1,572 km / 16tim 43min 

Tönnebro - Malmö via E22 = 1,653 km / 18tim 30min

De nödvändiga 8,1 milen extra stjäl alltså 1tim 45min i tidsåtgång, och om man extraherar just dessa milen ur Google maps, så ger dom separat en snittfart av 46,28  km/h!

Helt bisarrt - moppefart jue, men så säger verkligen Google.
Verkligheten är lite värre än så. E22 tillför en oönskad osäkerhet i körningen. Redan i Söderköping och broöppningen över Göta Kanal kan man tappa en halvtimme, och vissa delar av sträckan är 1 + 1 väg, där eventuella olyckor totalstoppar trafiken under timmar.

Jag hade undvikit E 22 för just denna körningen, och försökt välja snabbare vägar.

Gör man så enkelt att man skippar Tönnebro, och går upp till Statoil Utängen, Hudiksvall så får man lite onödigt mycket mil,  men byter man ut din första tankning i Ski/Nordby mot Shell Momarken/Mysen (Via Sarpsborg 111 + 22) så är man nere på
1,664km  / 17tim 45min.

Häpp! Marginellt längre sträcka, men ändå 45 minuter kortare körning under dygn 1.

Det är din körning, jag bara belyser den ur mitt perspektiv.
Motorväg på morgonen är ju bättre än att köra landsvägar i Norge, och visst - även E4 norr om Tönnebro har en förmåga att korka igen pga olyckor - men du och andra som läser här förstår vad jag menar: keep it simple! 
Speciellt första dagen, första gången. Försök skissa fram en så enkel körning som möjligt, som ger tid över för återhämtning.
Look who's talking...

Mer:  Jag har inte detaljgranskat din körning, men jag ser en klassisk kilometertjyv:  Du måste lägga ett tankstopp i "Helsingborg" (Milstolpen Glumslöv/Q8 funkar) för att inte tappa mil i armbågen där.

Mer ändå: Start och stopp på körningarna måste vara ett tankkvitto. Du kan alltså inte tillgodoräkna dig sträckan mellan avslutande bensinstation Statoil Hyllie och hotellet för natten.
Här bara några kilometer, men - dom går bort i vår bedömning.

Har inte tittat närmare på dag 2, men nu vet du vad jag tittar efter när jag planerar flerdagarskörningar.
Köra svåra vägar, sticka in storstäder och shoppa i MC-butiker går fetbort...

Hampe 

Juni: IBA Scandinavian Rally!
Juli: RTE O-hamn!
Juli: NO-Nordkapp The Hard Way?
Aug: SF-Naruska Tour!
Sept: EU-European Tour!
Back to Top View Hampe's Profile Search for other posts by Hampe

Jörgen
IBA Member
IBA Member

Posted: 11 February 2016 at 7:48am | IP Logged Quote Jörgen

Kul att se hur funderingarna går.

Jag planerar också en SS2000 under våren men jag har gjort det så lätt för mig som möjligt.

Planen är här:
Oskarshamn S - Kolding DK - Füssen D. Och samma väg tillbaka. Slut.

Start omkring kl 3.00 en lördag i maj. Ca 17-18 timmars körning inkl tank/mat/toa-stopp. Bara stora vägar, hela tiden A7 i Tyskland. Tre-fyra timmar i reserv för oförutsedda händelser.
Tankning för att få slutkvitto. Sömn och frukost på förbokat Gasthaus i Füssen. Vittnesunderskrift.
Söndag morgon. Fyll tanken för att få startkvittot. 17-18 timmar hem med ett par timmar i reserv.
Hemma senast kl 03.00 på måndag morgon.

Ja, jag vet att det kan bli trångt i Hamburg men det finns marginaler. Tankkvitto var 35:e mil varav ett kvitto från Kolding. 35 km plus på varje sträcka, hela tiden kortaste vägen.

Troligen blir vi två IBA-förare som kör tillsammans, det ställer en del andra krav.

Jörgen

IBA: #51043 & #77 (SE)
My Place on Earth: Oskarshamn, Sweden
My Bike: Triumph Trophy 1200 2013 (aka Tiffany)
Back to Top View Jörgen's Profile Search for other posts by Jörgen

Moose
Future IBA Member?!
Future IBA Member?!

Posted: 11 February 2016 at 12:52pm | IP Logged Quote Moose

Tackar för tips, men en fråga tittar på Shell/ST1 hemsida
där finns inte Shell Momarken med, men däremot kan man ta
Statoil E18 Sekkelsten istället,väg 114-115 efter
Sarpsborg. Att åka upp till Statoil Utängen Hudiksvall är
klart bättre. Tack Hampe för tipsen o nu skall jag
kritiskt granska min andra dag.
Lycka till Jörgen det verkar som vi har tänkt samma månad
att åka SS2000 på.
Back to Top View Moose's Profile Search for other posts by Moose

If you wish to post a reply to this topic you must first login
If you are not already registered you must first register

Post ReplyPost New Topic
Printable version Printable version

Forum Jump
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot create polls in this forum
You cannot vote in polls in this forum

This page was generated in 0.8594 seconds.