271
  Active TopicsActive Topics  Display List of Forum MembersMemberlist  Search The ForumSearch  HelpHelp
  RegisterRegister  LoginLogin
IBA Sweden
 Iron Butt.org General Discussion : IBA Sweden
Subject Topic: SPOT & Alternativ Post ReplyPost New Topic
Author
Message << Prev Topic | Next Topic >>
Dust Buster
IBA Member
IBA Member

Online Status: Offline
Posted: 03 June 2011 at 12:53am | IP Logged Quote Dust Buster

Finns det alternativ till den trevliga SPOT satellit mottagaren/sändaren?

Smartphones börjar idag vara rätt vanligt och Google har sen ett par år en tjänst som heter Latitude, kan kanske vara ett budjetalternativ till SPOT.

Visar var man är, då man vill, men kan enkelt stängas av om vill vara lika hemlig som då Fantomen åker in till stan.

Används i din smartphone eller på din dator.

http://www.google.com/intl/sv_se/mobile/latitude/

/Nicke - IBA #53252
Back to Top View Dust Buster's Profile Search for other posts by Dust Buster Visit Dust Buster's Homepage

Duvskog
IBA Member
IBA Member

Posted: 03 June 2011 at 2:28am | IP Logged Quote Duvskog

Har för mig att Garmin kommit med ett eget alternativ till Spot.
Återkommer med länk.

IBA #40715, IBA SE #22
Back to Top View Duvskog's Profile Search for other posts by Duvskog

Bob Sweden
Admin Group
Admin Group

Posted: 05 June 2011 at 3:24pm | IP Logged Quote Bob Sweden

Det finns en mängd programvaror för smartphones men alla jag har kollat på (Symbian) har ett och samma problem: Dom uppdaterar så jäkla ofta!
Jag vill ha det som Spot, var 5:e till 20:e minut ungefär tycker jag räcker bra för långtursbehov.

Många "appar" uppdaterar i "sekundtakt" vilket genererar en hel massa nättrafik.
Inget problem i sig, men onödigt mycket data.
Det finns säkert fina appar till modernare plattformar än Symbian som kommer runt detta lilla problem.

När man kommer utomlands kan ju kostnaden för datatrafiken ställa till det hela lite...

Det finns säkert bra appar som kan spåra, kolla efter ställbart loggningsintervall och möjlighet att ställa in hur det kommuniceras.
Alltså: Konstant uppkoppling och uppdatering i sekundtakt går bort men "batchuppdatering" en gång i timman och loggning i 5-minuters takt är ok.

När jag kollade fanns inget vettigt alternativ till SPOT särskilt om man betänker att att det finns en (omtvistad...) larmfunktion.

/B

Skye
IBA Member
IBA Member

Posted: 06 June 2011 at 5:28am | IP Logged Quote Skye

Jag testade googles version latitude ihop med spotwalla och den gav mig en ny positionering var 10:e minut

Kommer ha igång den i kväll mellan 17-03 så går det följa mitt arbetspass och jag själv får se hur den klarar det när det inte finns täckning
på mobilen.

http://varadero.skye.se/spot

Edited by Skye on 06 June 2011 at 5:33am

/Skye - IBA#53637

SS1000 - 2012
SS1000 - 2013
SS1600K - 2014
SS2000K - 2015
Back to Top View Skye's Profile Search for other posts by Skye Visit Skye's Homepage

Skye
IBA Member
IBA Member

Posted: 06 June 2011 at 2:20pm | IP Logged Quote Skye

Nu fattade jag lite mer..

Ny länk:
http://spotwalla.com/tripViewer.php?id=2ef64ded26d334fb6

/Skye - IBA#53637

SS1000 - 2012
SS1000 - 2013
SS1600K - 2014
SS2000K - 2015
Back to Top View Skye's Profile Search for other posts by Skye Visit Skye's Homepage

Skye
IBA Member
IBA Member

Posted: 07 June 2011 at 4:28pm | IP Logged Quote Skye

Ganska nöjd med resultatet. Gav mig en ny position var 10:e minut trots usel täckning. Satt och lallade med inställningarna
så det blev ett lite hopp mellan Säffle och Karlstad pga att det var inställt på manuell uppdatering. När jag hittade det
så flöt allt fint och stängdes av vid 04.00 då jag trodde att jag skulle vara hemma för längesen. Tyvärr dök det upp lite
åskväder som ställde till det lite med strömförsörjning...

Saknar lite värden som medelhastighet och sådana saker men det kanske går att ordna till i nån uppdatering.

/Skye - IBA#53637

SS1000 - 2012
SS1000 - 2013
SS1600K - 2014
SS2000K - 2015

Bob Sweden
Admin Group
Admin Group

Posted: 07 June 2011 at 4:56pm | IP Logged Quote Bob Sweden

Verkar funka bra!

Återstår bara att få det hela vatten- och vibrations-tåligt med en batteritid på 14 dygns kontinuerlig loggning så har du dig fixat dig en SPOT...

Jag som "storförbrukare" (som redan har en spot) håller fast vid den, men delge mycket gärna dina erfarenheter här för alla som inte är korkade nog att investera i ytterligare en GPS pryl...

/B

Skye
IBA Member
IBA Member

Posted: 07 June 2011 at 6:11pm | IP Logged Quote Skye

Jag vet inte ens hur en riktig spot fungerar, vad den kostar och hur den ser ut. Så detta är ny teknologi och en ny värld.
Hade först tänkt att samla allt på ett ställe och även använda telefonen med GPS app men begränsningarna med att inte kunna använda
touchscreen med handskar och sedan ha vattentätt fodral gör att telefonen hamnar i innerfickan eller utrymmet i tankväskan.

Strömförsörjningen löser jag med 12v uttagen på motorcykeln och spiralsladd till själva telefonen. Håller på att tänka ut ett vettigt system
att få in 12v i toppboxen utan att ha en massa sladdar hängande, så telefonen kan lika gärna ligga däri. Samtal går via bluetooth till
hjälmen ändå. Det är bara när jag lyssnar på musik som sladd ska kopplas in. Valde snålhet för vishet med intercomlösningen och tog inte det
dyra alternativet när även musik överförs via blåtand. Röststyrningen fungerar annars perfekt och pratar med telefonen vad den ska göra med
en knapptryckning på hjälmen. Ringa den eller spela viss artist.

Oj, sprang visst i väg med onyttigt vetande. Igen..

/Skye - IBA#53637

SS1000 - 2012
SS1000 - 2013
SS1600K - 2014
SS2000K - 2015

Bob Sweden
Admin Group
Admin Group

Posted: 07 June 2011 at 7:19pm | IP Logged Quote Bob Sweden

Spot:

GPS för positionering, använder sig av satelittelefon för att skicka upp positioner till SPOT´s egen server var 10:e minut.

Kostar cirka tusenlappen (drygt) och ungefär detsamma i årsavgift.

Stödjer också tre kategorier meddelanden som även desa går via satelittelefon = funkar även i områden utan mobiltäckning.
1; OK meddelande. Skickas en gång till förvalda mottagare (anhöriga etc.)
2: HELP meddelande. Skickas var 10: e minut tills batteriet är slut, skickas till förvalda mottagare (anhöriga etc.)
3: SOS meddelande. Skickas var 5:e minut tills batteriet är slut. Skickas till privat "larmcentral" som vidarebefodrar till berörd part beroende på var i världen den nödställde befinner sig.

Hoppas slippa använda SOS knappen, spårning är liksom lite roligare...

/B

Dust Buster
IBA Member
IBA Member

Posted: 08 June 2011 at 3:37am | IP Logged Quote Dust Buster

Bob Sweden wrote:
Kostar cirka tusenlappen (drygt) och ungefär detsamma i årsavgift.

/B

Vart hittar man en SPOT för dryga tysingen? Vilken modell?

Dom jag sett har kostat mellan 2 och 3 lakan.

/Nicke - IBA #53252
Back to Top View Dust Buster's Profile Search for other posts by Dust Buster Visit Dust Buster's Homepage

Page of 5 Next >>
  Post ReplyPost New Topic
Printable version Printable version

Forum Jump
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot create polls in this forum
You cannot vote in polls in this forum

This page was generated in 0.9688 seconds.